دور دوم نمایش انتخاباتی رژیم، فضیحت در فضیحت بود. گزارشها از شهرها و حوزه‌هایی که رأی‌گیری در آنها صورت می‌گرفت، تماماً حاکی از سوت و کوری بود. تلاشهای رژیم برای دادن تنفس مصنوعی این نمایش محتضر هم کارساز نبود. البته دور دوم نمایشهای انتخاباتی رژیم همیشه سوت و کور بوده، ولی نمایش امروز به‌قول روزنامه فرهیختگان (۱۹ اردیبهشت) «دور دومی‌ترین» یعنی مفتضح‌ترین بود.
ستاد اجتماعی مجاهدین در داخل کشور اعلام کرد: به‌رغم درخواست‌های عاجزانهٔ خامنه‌ای و تلاش‌های مذبوحانه و حداکثری در سراپای رژیم، همگان تحریم سراسری را به‌چشم می‌بینند و محل‌های رأی‌گیری سوت و کور و به‌مراتب از ۱۱ اسفند خلوت‌تر است.
به‌رغم قابل پیش‌بینی بودن این وضعیت، خامنه‌ای در همان ساعت اول رأی‌گیری به‌صحنه آمد و گفت: «اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست». پیش از او هم رئیسی جلاد در گفتگوی تلویزیونی با بلاهت خاص خودش از برگزاری یک «انتخابات باشکوه» حرف زد.
روشن است که فضاحت دور دوم نمایش انتخاباتی، پیش از هر کس دامن خلیفهٔ ارتجاع را می‌گیرد، او این را می‌دانست، ولی نمی‌توانست این معرکه را که از اول سال۴۰۲ در تدارک آن بود و شتری را که با ساز و دهل خالص‌سازی تا این‌جا آورده بود، رها کند. در هر حال ضربه ناشی از افتضاح دور دوم، پیامدهای ضربه پتک‌آسای تحریم سراسری در دور اول را مضاعف می‌سازد.
این پیامدها را در دو زمینه می‌توان دید؛ اول در تشدید بحران درون رژیم و دوم در تضعیف موقعیت خامنه‌ای که انعکاس بازتاب تضعیف کیفی کل رژیم است.
تشتت و جنگ‌وجدال در رژیم، به‌ویژه در میان برندگان لاتاری دور اول مجلس ارتجاع چنان است که آنها حتی قبل از این‌که پایشان به‌مجلس برسد، بر سر کرسی ریاست و کرسی‌های هیأت‌رئیسه و کمیسیونهای کلیدی دارند همدیگر را می‌درند؛ از برملا کردن متقابل دزدیها، تا بر سر همدیگر زدن میزان آرای تک رقمی... این الم‌شنگه با ورود دزدها و اختلاسگرانی که از طریق آرای میکروسکوپی دور دوم، وارد مجلس می‌شوند، تماشایی خواهد بود!
نگرانی و هراس خلیفهٔ ارتجاع از عواقب جنگ و دعوا میان محصولات کارخانهٔ خالص‌سازی، تا آن‌جاست که او به‌کرات نسبت به‌آن هشدار داده است. خامنه‌ای در اولین سخنرانی خود پس از نمایش انتخابات، هشدار داد: «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌برانگیز، دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گریهای دشمن‌پسند است».
این هشدارها را خامنه‌ای چند بار دیگر هم تکرار کرد، اما نگاهی به‌صحنهٔ کنونی چنین می‌نماید که گویی آن هشدارها نتیجهٔ معکوس داده است.
ولی‌فقیه ارتجاع کیسه گشادی برای مهندسی شعبدهٔ انتخابات مجلس و خبرگان رژیم در زیر دود و دم جنگ‌افروزی دوخته بود. وی با اشارات سربسته‌یی که بعداً معنای آنها روشن شد، به‌نیروهایش نوید فتح و پیروزی می‌داد. از روز اول سال۴۰۲ و یازده ماه قبل از برگزاری انتخابات، خامنه‌ای برای مهندسی خالص‌سازی خیز برداشت. تصورش این بود که در زیر برق جنگ غزه می‌تواند رسوایی انتخابات قبلی راکه از بابت عدم مشارکت رکورد زده بود، جبران کند، پروژهٔ خالص‌سازی را بی‌دردسر پیش ببرد و شکافهای رژیم در برابر طوفان قیام در تقدیر را بگیرد. اما همهٔ آن سوداها با پتک تحریم سراسری به‌کابوس تبدیل شد.
رهبر مقاومت بلافاصله پس از مشخص شدن نتایج انتخابات دور اول، طی پیامی گفت: «خامنه‌ای در شکست فجیع در مهندسی انتخاباتش بخش عمدهٔ منافع حاصل از خون‌ریزی و کشتارها در غزه را از دست داد. در مرداب انتخاباتی فرو رفت که از روز اول سال۱۴۰۲ پس از سرکوب قیام۱۴۰۱ به‌طور مستمر بر آن پا می‌کوبید، در داخل ایران و در منطقه و در سطح بین‌المللی مفتضح و مضحکه شد» (مسعود رجوی ـ ۱۲ اسفند۴۰۲).    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید